כולנו מכירים את אמזון, איביי ופלטפורמות אחרות, אבל לא כולם יודעים מה סוד הקסם שלהם. לכן, אם אתם שואלים את עצמכם מה הדרך הטובה ביותר למכור שירותים או מוצרים כיום (בעיקר בתחומי האופנה, החשמל, הקוסמטיקה, המזון והריהוט)– בטח תשמחו לדעת שהתשובה פשוטה ומסתכמת בשתי מילים: חנות וירטואלית.
זה לא סוד שרוב הקניות ברחבי העולם כיום מתבצעות דרך האינטרנט, כך שאם גם אתם רוצים להצטרף לרעיון שסחף את העולם בסערה בתוספת (או במקום) חנות פיזית- המשיכו לקרוא וגלו איך עושים את זה בהצלחה
חנות וירטואלית (או בשמותיה הנוספים חנות אינטרנטית או חנות מקוונת) נחשבת בימינו לפלטפורמה האידיאלית וכמעט לברירת המחדל. העובדה שהחנות פתוחה 24/7, שהיא זמינה ונגישה ללקוחות בכל מקום, שהיא פונה לקהלי יעד חדשים, שהיא מאפשרת קנייה בטוחה ושהרכישה נעשית ללא לחץ (למשל תורים) עושה את ההבדל.
מה ההבדל בין חנות אינטרנטית לחנות פיזית?
חנות אינטרנטית אינה שונה מהותית מחנות פיזית ועליה להיות מזמינה כמוה אם לא יותר. עם זאת, מכיוון שבחנות וירטואלית אין חלון ראווה- חווית המשתמש היא זו שתקבע את גורלכם לשבט או לחסד. לכן, עליכם לעשות הכל כדי שהמוצרים/שירותים יהיו מסודרים בקטגוריות הגיוניות, שהחיפוש באתר יהיה קל ושהעיצוב יהיה אטרקטיבי כדי שיהפוך גולשים ללקוחות.
אמנם חנות אינטרנטית נחשבת זולה יותר לתחזוקה מאשר חנות פיזית, אבל מצד שני המדיום האינטרנטי אינו מאפשר לשקוט על השמרים כמו בחנות רגילה. המשמעות היא שחנות אינטרנטית חייבת להשתנות כל הזמן עם מוצרים, שירותים ומבצעים חדשים ולהיות עם יד על הדופק לגבי הצרכים, הדרישות וההעדפות של הגולשים.
הנה כמה דוגמאות לפיתויים שהלקוחות מתקשים לעמוד בפניהם:
- 1+1 – רכישה של מוצר/שירות מסוים מאפשרת ללקוח לקבל במתנה מוצר/שירות זהה או אחר
- קופונים- מדובר בכלי שיווקי שללקוחות קשה להתעלם ממנו, במיוחד כאשר הם מיועדים לרכישה של מוצרים ספציפיים וכוללים הנחות כספיות משמעותיות (הן מבחינת כסף והן מבחינת אחוזי הנחה) דבר שיעזור לכם למכור יותר עם שיווק באינטרנט .
מה חנות אינטרנטית צריכה לכלול?
רק כדי לסבר את האוזן, לפניכם רשימה חלקית של האלמנטים שנדרשים לצורך בניית חנות אינטרנטית:
- אפיון של תפריט החנות
- הגדרת חווית המשתמש הנדרשת
- העלאה של המוצרים/שירותים ואפיון שלהם באמצעות תיאורי מוצר
- בניית מערכות קנייה ומכירה נוחות הן למוכרים והן לקונים (הגולשים)
- התאמה למיתוג הקיים ובמידה ואין – מיתוג
- והכי חשוב – אפיון מדויק של קהל היעד
כמו כן, מומלץ שהחנות האינטרנטית תכלול אלמנטים שונים שיאפשרו ללקוחות לקבל מענה אנושי לכל בעיה. למשל, צ'ט, פרסום מספר הטלפון, עמוד של שאלות ותשובות נפוצות ועוד. באופן הזה הלקוח מבין ש"יש עם מי לדבר" ושהוא יכול לקבל מידע, ייעוץ וכל מה שנחוץ לו כדי לבצע את מה שהכי חשוב מבחינתכם – להשאיר פרטי אשראי ולקנות את המוצר/שירות שלכם.
חשוב לזכור שאלמנט הבטחון הוא המהותי מכולם. ברגע שהלקוח ירגיש שהגיע לאתר רציני – הוא ימשיך בתהליך הרכישה. אבל אם לא, הוא יוותר ואפילו יעדכן את חבריו ללכת בעקבותיו. כולנו יודעים את כוחם של הרשתות החברתיות בימינו (ראו ערך מחאת הקוטג') ואתם ממש לא רוצים להיות בצד הנפגע.
מומלץ לפנות לחברה שמציעה לבנות חנות אינטרנטית מודולרית, כלומר לרכוש מוצר שיהיה ניתן להגדיל אותו בהתאם לנפח המכירות באתר. חנות אינטרנטית מתחילה לא צריכה את כל האלמנטים שמתאימים לחנות גדולה יותר, אבל כדאי להשאיר את כל האופציות פתוחות במידה והחנות תצליח.
חנות בגדים אינטרנטית כמשל
אחד התחומים הרווחים ביותר בתחום המסחר הווירטואלי הוא ביגוד והנעלה. אמנם לפני כמה שנים זה היה נראה כמעט מדע בדיוני לרכוש בגדים/נעליים בלי למדוד, אבל כיום זו פרקטיקה נפוצה וחנויות הבדים האינטרנטיות נחשבות להצלחה מסחררת – מה שאומר שאם רכישה מקוונת מצליחה בתחום הבעייתי הזה אפשר להצליח בכל התחומים.
עם זאת, אם אתם מעוניינים לפתוח חנות בגדים מקוונת אין די בפרמטרים שאותם הצגנו קודם. חנויות אינטרנטיות בתחום הביגוד וההנעלה חייבות לכלול אלמנטים נוספים, למשל סרגל מידות. וכמובן – המחירים בחנות זו חייבים להיות אטרקטיביים במיוחד וזולים באופן משמעותי מאלו שבחנות הפיזית.
במדינת ישראל הקטנה יש לכך חשיבות רבה במיוחד. אמנם יש עלייה כל שנה של כ-25% במסחר המקוון בארץ אבל כמעט כל אחד יכול להגיע בזמן קצר (שעה-שעתיים נסיעה ברכב או בתחבורה ציבורית) למרכז מסחרי – מה שאומר שלמכירות מקוונות חייב להיות ערך מוסף שהוא לרוב כלכלי.
נשמע מסובך?
אם כל זה נשמע לכם מסובך כדאי שתכירו את האפשרויות השונות. לדוגמא, קניון וירטואלי שנותן אופציה לסחר אלקטרוני גם כאשר אין לכם עסק משלכם, כלומר פלטפורמה שמאפשרת מסחר לפי דרישה. למשל, אם אתם מוסיפים ציורים/טקסטים על מותג ידוע של בגדים או מוכרים מוצר יד שנייה.
חשוב לזכור דבר אחד – כמו בקניון פיזי גם כאן מי שמרוויח את הכסף הגדול הם המנהלים ולא הסוחרים (אתם). יתרה מזאת – אתם מוגבלים למאפיינים שקבע האתר המארח והחנות אינה שלכם. לכן, אם אתם בעלי עסק רציני (או רואים לשדר תחושה כזו ללקוחות) אתם חייבים חנות שמתאימה אליכם ולא להיפך (למשל מבחינת קהל יעד, עיצוב וכו')
אפשרות נוספת היא לפנות לחברה שמציעה חנות ווירטואלית מושלמת בחינם (כולל סליקה ועיצוב), כך שאתם משלמים על האחסון אתרים (דומיין בלבד). חשוב לזכור שבאופציה זו אתם כלקוחות מקבלים לרוב אתר בסיסי בלבד, כך שאין לכם אפשרות למודולריות, לקבל הדרכה וליווי ואין התאמה אישית.
למשל, כאשר מדובר בחנות למכירת משקפיים אין די באפשרות לקנייה רגילה, אלא יש צורך בהרבה יותר מכך בהתאמה לפרטים הייעודיים של הלקוח כמו המספר, הרדיוס והצילנידר של המשקפיים.
אז איך עושים את זה נכון?
הדרך המוצלחת מכולן להבטיח שהחנות האינטרנטית שלכם תספק את הסחורה (תרתי משמע) היא לפנות למומחים – חברה שמתמחה בבניית אתרים של אתרי אינטרנט מסחריים כולל הטמעה של מערכת סליקה מאובטחת, כתיבה של תיאורי מוצר ממצים מאידך ומושכים מחד ובעיקר – התאמה לקניות באמצעות מכשירים ניידים (טלפון וטאבלט) שזהו טרנד שהולך ותופס תאוצה.
חשוב לזכור שבנייה של חנות וירטואלית אינה "זבנג וגמרנו" אלא תהליך ארוך ומייגע. תהליך זה מצריך הרבה סבלנות ואפיון עמוק ומקיף של האתר, כך שהמחיר צפוי להיות בהתאם. יתרה מזאת – אם המחיר זול מדי זה מצביע על חוסר מקצועיות. לכן אסור להתפשר ויש לפנות אך ורק לאלו שיש להם ניסיון ומיומנויות בתחום במטרה אחת – שההשקעה בסופו של דבר תשתלם.