תחום השיווק הדיגיטלי הופך מבוקש יותר ויותר עם התחזקות האינטרנט. הוא התחיל לקבע את מעמדו בתור אחד התחומים החזקים ביותר בשוק העבודה בעולם.
עם ביקוש רב מצד מתעניינים, רבים רואים בו את מקצוע העתיד, והיו רוצים לפתוח חברה לבניית אתרים או לשיווק באינטרנט, זאת בעקבות התפתחות הרשתות החברתיות והאינטרנט.
למרות זאת, אנשים רבים שמשתוקקים להתחיל להתעסק בתחום זה נתקלים בקשיים עקב מושגים רבים אותם הם לא יודעים לפרש אותם בצורה נכונה.
לכל מושג בתחום השיווק הדיגיטלי קיימת חשיבות רבה והוא תורם בצורה כזו או אחרת לעבודה שלנו.
מילון המונחים מיועד למשווקים מתחילים כמו מנשה בטיטו, אשר זה עתה התחילו לעבוד בתור מנהלי קמפיינים בסוכנות דיגיטלית או משרד פרסום ואף מותאם עבור אנשים שבחרו את מסלול הקידום האורגני, או בשפה המקצועית – תחום ה-SEO.
במאמר זה, אנו נסביר ונפרט את המונחים החשובים ביותר בשני התחומים הללו כדי להפוך לכם את העבודה לפשוטה יותר וקלה יותר.
מונחים בשיווק דיגיטלי
קידום ממומן בגוגל או ברשתות (PPC):
הקידום הממומן בגוגל או ברשתות החברתיות, הוא תהליך שמתבצע ע"י בעלי מקצוע העוסקים כמשווקים דיגיטליים. בתהליך זה, המשווקים מפרסמים בשלל פלטפורמות שונות את אתר העסק שלהם במטרה לחשוף אותו לכמות רבה יותר של אנשים.
יתרה מכך, באמצעות הקידום הממומן, אנו יכולים לגרום לגולש להשאיר פרטים או להניע אותו לפעולה בהתאם ליעד שלנו.
הפלטפורמות המובילות ביותר באינטרנט לקידום הממומן הן גוגל ופייסבוק.
המרה –
המרה היא כל פעולה אותה הגדרנו, אשר אותה מבצע הגולש באתר שלנו או בדף הנחיתה שלנו. המרה יכולה להיחשב השארת ליד אתר שלנו, לחיצה על כפתור הרכישה, הוספה לסל וכד'.
אחד המושגים החשובים המתייחס ל"המרה", הוא יחס ההמרה.
יחס ההמרה הוא אחוז המשתמשים שביקרו באותו אתר / דף נחיתה שפורסם ובציעו פעולה (המרה).
ככל שרבים מהגולשים יבצעו את הפעולה שאנו מעוניינים בה, אחוז ההמרה יהיה גבוה יותר.
אופטימיזציה:
אחד המושגים החשובים ביותר הן בתחום ה PPC והן בתחום ה-SEO.
אופטימיזציה משמעותה היא ייעול ושיפור הקמפיין הפרסומי שלנו ו/או האתר שלנו בצורה כזו או אחרת.
באמצעות האופטימיזציה, אנו יכולים לטפל בפריטים שונים.
זהו תהליך חובה אשר אותו מבצעים המשווקים הדיגיטליים והמקדמים האורגניים.
ליד –
אחד המושגים החשובים ביותר בתחום הקידום הממומן. משמעותו הוא אדם שהשאיר פרטים באתר האינטרנט שלכם או דף הנחיתה, אליו הוא מגיע בעקבות הקמפיין שיצרנו בפלטפורמות השונות: במערכת הפרסום של גוגל, בפייסבוק, או אף בלינקדאין.
ליד נחשב שלב מתקדם יותר בשלב המשפך השיווקי, זאת לאחר שמשאיר הפרטים נחשף לחברה שלנו או לאתר שלנו. במידה והליד יבשיל לעסקה, אותו אדם יהפוך ללקוח שלנו.
הפיקסל של פייסבוק:
כלי נהדר שעושים בו שימוש משווקים דיגיטליים שונים במסגרת הרצת הקמפיינים שלהם. הפיקסל הוא cookie (עוגייה), אשר אנו צריכים להטמיע באתר שלנו, ובאמצעותו אנו מודדים אירועים ופעולות של הצרכן בתוך האתר שלנו. את הפיקסל אנו מטמיעים באמצעות שורת קוד HTML, שאותו אנו מקבלים בפייסבוק.
הפיקסל של פייסבוק מאפשר לנו לאגור מידע על המשתמשים השונים באתר שלנו ולמעשה אנו יכולים לקבל פרטים נוספים אודות הגולשים באתר שלנו – כך לדוגמא, מיהו הקהל המדויק ביותר עבור המוצרים שלנו , ואם קיים קהל שביצע פעולה באתר, כמו גלילה באתר אך לא השאיר ליד או ביצע רכישה או הוספה לסל, אנו יכולים לבצע פנייה חוזרת לאותו משתמש באמצעות קמפיין רימרקטינג בפלטפורמה בה פרסמנו.
קידום אורגני (SEO) – Search Engine Optimization
קידום אורגני הוא תהליך אופטימיזציה אשר מתרחש במנועי החיפוש בגוגל. באמצעות תהליך זה אנו מקדמים את האתר שלנו באמצעות דרכים הן גלויות והן סמויות, זאת דרך כלים שונים.
קידום אורגני מתבצע באופן הדרגתי יותר מאשר הקידום הממומן, אך היתרון הגדול שלו לעומת הPPC, הוא היכולת של אותו אתר להישאר בדירוג גבוה יותר תחת מילת המפתח, אותה אנו נגדיר מלכתחילה מול הלקוח בתחילת העבודה.
הפעולות אשר מתבצעות במסגרת הקידום האורגני כוללות בין היתר אופטימיזציה לאתר ולתוכן הקיים בו, שימוש בקישורים פנימיים בתוך הכתבה שלנו ואף שימוש בקישורים חיצוניים, אשר אלה מסייעים לנו לעלות בסולם דירוג האתרים בתוך מנוע החיפוש של גוגל.
הפינגווין של גוגל –
הכלי שעוצר את תוכן ספאם. אם בעבר, היינו יכולים לקדם בקלות באופן יחסי את האתר שלנו באמצעות תוכן זול ופשוט, גוגל יצרה כלי, אשר עוזר לסנן תוכן שאינו רלוונטי.
הפינגווין של גוגל עוצר את תוכן הספאם, ועוזר להשאיר במנוע החיפוש הגדול בעולם, תוכן רלוונטי ואיכותי אשר קובע את הדירוג של האתר שלנו בתוצאות החיפוש תחת אותה מילת מפתח אותה הגדרנו.
אחוז נטישה –
מושג המתייחס הן לקידום האורגני והן לקידום הממומן. משמעותו הוא אחוז האנשים אשר ביקרו באתר שלנו אך לא נשארו זמן רב, בין אם הגיעו אליו באמצעות מודעה בתשלום או בצורה טבעית ( לינק ישיר / חיפוש פשוט בגוגל).
המושג מתייחס לזמן השהייה של אותו גולש. כך, אם הוא נשאר מספר שניות והחליט לעזוב את האתר שלנו, אחוז הנטישה יעלה. ישנם מרכיבים רבים אשר משפיעים על אחוז הנטישה חוויית משתמש, מהירות האתר ועוד. בהקשר זה, השאיפה שלנו צריכה להיות – אחוז נטישה נמוך יותר.
את אחוז הנטישה אנו יכולים למדוד באמצעות Google Analytics.
Google Analytics –
כלי נפלא מבית היוצר של גוגל אשר עוזר לנו לקבל נתונים על המבקרים באתר האינטרנט שלנו או דף הנחיתה שלנו.
באמצעותו אנו יכולים לפלח את הקהל שלנו באתר במדדים שונים ומגוונים: מגדר, אזור גיאוגרפי, גילים שונים של הגולשים, ואף אם מדובר באתר e-Commerce, אנו יכולים לבדוק כמה מהם הגיעו לשלב הסופי, אשר בדרך כלל מסתיים בשלב הרכישה. במידה ורבים מהם לא הגיעו לכך, ולא ביצעו המרה כזו או אחרת, אנו יכולים לאתר באמצעות האנליטיקס את הבעיה ולפתור אותה כדי להגדיל את אחוז ההמרה באתר שלנו בהתאם למטרות אותן הצבנו.