בעבר שיטות השיווק והפרסום המקובלות והמסורתיות היו בעיקר על סמך פרסום שהוצג בטלוויזיה או ברדיו עם פרסומות אטרקטיביות, שלטי חוצות ענקיים שנפרשו על גבי שטחי פרסום וצירי תנועה מרכזיים, שיווק והפצה מדלת לדלת עם פלאיירים שיווקיים, שיחות מכירה בסגנון טלמרקטינג ועוד מגוון שיטות שכיום נחשבות מיושנות יותר וגם יקרות הרבה יותר, לעומת האפשרות שלנו לעקוב אחר הנתונים של הגולשים באתרים שלנו, בעזרת גוגל אנליטיקס.
סרטון על גוגל אנליטיקס Google Analytics - מדריך למתחיל
הדבר הטוב ביותר שיש לתחום השיווק באינטרנט להציע, בעיקר בעניין בניית אתרים, הוא כל הנושא של מעקב ומדידה אחר תוצאות השיווק שנערכו בפועל.
גם היום כמובן משתמשים בשיטות הפרסום האלו, אך החיסרון הגדול נעוץ בעניין חוסר הוודאות שכל קמפיין שיווקי כזה מניב בסופו של דבר. לדוגמה אם נפרסם שילוט בכביש מרכזי, אין דרך מדויקת לדעת כמה אנשים נחשפו בפועל אל אותה מודעה. ההערכה תהיה אך ורק משוערת, דבר שלא כל כך אקטואלי בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים.
לכן במהלך פריחתו של תחום השיווק והפרסום באינטרנט, גוגל החליטו להשיק שירות ייחודי ומועיל למפרסמים השונים הנקרא גוגל אנליטיקס. מדובר על מערכת מעקב ובקרה אחר פרסומים שונים ברחבי הרשת, קבלת מידע מהימן ורלוונטי אודות התנהגות והעדפות גולשים ועוד. מכיוון שמדובר במערכת לכל דבר, הכנו עבורכם מדריך מלא ומפורט על אופן השימוש במערכת מצוינת שכזו.
מהם היתרונות של גוגל אנליטיקס
או במילים אחרות, למה כל כך הרבה אנשי שיווק וגם מקדמי אתרים משתמשים במערכת הזו? ישנן כמה תשובות לכך, שאותן נפרט על פי התועלות המרכזיות ביותר שיש למערכת להציע:
- מערכת ניטור ומעקב שהיא חינמית לחלוטין. אין צורך להוציא כסף רב על מערכות מורכבות, מסובכות ויקרות. בעזרת גוגל אנליטיקס ניתן לקבל מידע סטטיסטי איכותי על מגוון קמפיינים וערוצי שיווק שהקמנו.
- קיימת אפשרות לחיבור בין גוגל אנליטיקס למערכות אחרות. כך שאם בתור אנשי שיווק אתם משתמשים במגוון פלטפורמות שונות, תוכלו לחבר בקלות את גוגל אנליטיקס למערכות אלו, וכך לקבל מידע נגיש לכל קמפיין שיווקי.
- ניתן לבחור על פי העדפה אישית מה המערכת תציג לנו בכל פעם שנבקר בה. כך ניתן להתאים את הדוחות האפקטיביים ביותר שנקבל על כל קמפיין, וגם מידע על מדדים וממדים שונים שאנו נבחר לקבל עליהם מידע.
- ההטמעה של קוד גוגל אנליטיקס הינו פשוט וקל. כך ניתן לבצע ניטור ומעקב אחר כל קמפיין פרסומי שהרמנו, וכך בהתאם להגיע להחלטות עסקיות נכונות ומניבות.
- אחד הדברים השימושיים ביותר, הוא האפשרות של ייצוא דוחות מגוגל אנליטיקס אל דוחות אקסל מסודרים. כידוע, אקסל הוא המרכיב העיקרי שעושה לאנשי השיווק סדר בדברים. הודות לייצוא דוחות לאקסל דרך הגוגל אנליטיקס, ניתן לשמור על הסדר והמעקב של כל קמפיין.
- מכיוון שגוגל היא מעצמה ענקית שאין עליה עוררין, כך גם היא דואגת לשמור על מעמדה עם אינסוף עדכונים ושיפורים שהיא מבצעת אצלה. כך אנו יכולים ליהנות ממערכת משופרת ומשודרגת מדי פעם, דבר שמקל מאוד על תהליכי העבודה עם הגוגל אנליטיקס.
אז לאחר שהבנו כי למערכת של גוגל אנליטיקס יש כל כך הרבה יתרונות מעולים, בואו נתחיל עם ההסברים הפרקטיים של איך בכלל משתמשים במערכת הזו.
אופן ההטמעה של גוגל אנליטיקס לצרכי שיווק ומעקב
כדי שנצליח להתחיל לעבוד עם המערכת הזו, ולקבל את כל המידע שאנו מחפשים על הגולשים והנכסים הדיגיטליים שלנו – יש צורך להטמיע את הקוד של גוגל אנליטיקס אצלנו. הקוד מורכב מאינספור מילים ומספרים מורכבים ומשונים, שאין לכם צורך לדעת עליהם יותר מדי אלא רק להטמיע ותם במקום הייעודי להם.
אם ההטמעה של הקוד מתבצעת באתר שלכם לצורך קבלת ניטור ומידע עליו, יש להטמיע את הקוד הייחודי בקוד של האתר. ניתן להיעזר לשם כך במתכנת של האתר, או בחברה שבנתה עבורכם את האתר. חשוב להקפיד על הטמעת הקוד במיקום הנכון, שזה אומר לאחר תגית head בתחילתו של האתר. דבר נוסף ולא פחות חשוב, על מנת שהקוד יהיה יעיל ושימושי עבורכם, יש לוודא כי הוא מוטמע בכל עמוד ועמוד שקיים באתר שלכם.
כעת לאחר שהקוד הוטמע בהצלחה היכן שצריך, עליכם לבדוק אם ההטמעה אכן הצליחה ומתחילה לרוץ, או שיש צורך לבצע הטמעה מחדש. הדרך הטובה ביותר לבדוק זאת היא באמצעות תוסף ייעודי של גוגל כרום. תוסף זה נקרא Tag Assistant, והוא מבצע זיהוי וודאי של קודים השייכים לגוגל שהוטמעו באתר כמו אנליטיקס, אדוורדס ועוד.
חיבור גוגל אנליטיקס לגוגל אדוורדס ומערכות נוספות
גוגל אדוורדס הינו כלי הפרסום הרשמי מטעם גוגל. בעזרת כלי זה ניתן להקים מגוון קמפיינים שיווקיים למטרות שונות, שאותם ניתן לפרסם לגולשים רלוונטיים במגוון מיקומים ושטחי פרסום במנוע החיפוש של גוגל.
באמצעות חיבור של גוגל אנליטיקס עם גוגל אדוורדס, ניתן לקבל מידע על תוצאות הקמפיין, לבצע ניתוח של נתוני הפרסום וכך לשנות את מטרות הפרסום במידת הצורך. החיבור בין שתי המערכות מתבצע דרך האדמין של גוגל אנליטיקס, ובעזרת מספר הקלקות החיבור מתבצע באופן פשוט ומהיר.
נוסף על חיבור המערכת את גוגל אדוורדס, ניתן ומומלץ לחבר גם מערכות נוספות בהם אתם עושים שימוש קבוע כמו המערכת של גוגל אדסנס, שמאפשרת להציג פרסומות של גוגל בתוך האתר הפרטי שלכם.
שיטת עבודה מומלצת עם גוגל אנליטיקס
כדי שיהיה לכם נוח ופרקטי לעבוד עם המערכת הזו, קחו בחשבון שזוהי מערכת שתבקרו בה בכל יום לפחות פעם או פעמיים ביום, ולכן מומלץ להתאים את אפשרויות המערכת שיהיו מותאמות לפי מהלך עבודתכם ובחירתכם.
העמוד הראשי של גוגל אנליטיקס מעניק סקירה כללית על האתר שלכם, כך שדי במבט אחד על העמוד הראשי בתחילת כל בוקר כדי להבין מהי תמונת המצב הנוכחית של האתר בכל יום ויום. תוכלו לבצע השוואות בין הימים האחרונים לחודש החולף, וכך לקבל תמונת מצב רחבה ומקיפה יותר על שיפורו או חלילה ירידתו של האתר.
המדדים העיקריים המוצגים בדף הראשי הינם מספר הביקורים באתרכם על פי הטווח שהגדרתם, אילו גולשים חדשים הגיעו לאתרכם וכמה, כמה פעמים ביקרו בדפי האתר שלכם ומהו הדף הכי פופולרי בקרב הגולשים ועוד המון מידע מועיל ואפקטיבי שיעזור לכם לגבש מסקנות להמשך.
הפקת דו"ח SEO קידום אתרים אורגני בחינם
בחרו את ההעדפות שלכם בהגדרות החשבון
דרך נוספת לייעל ולפשט את העבודה עם מערכת זו, היא באמצעות הגדרות בסיסיות שתוכלו לבחור בהגדרות החשבון על פי העדפותיכם.
אחד מ"המחלות" שיש בתחום השיווק הדיגיטלי הם אותם תוכנות ובוטים זדוניים שעושים צרות לגוגל וגם למפרסמים הפרטיים. מדובר בתוכנות אוטומטיות שנועדו כביכול למקסם עסק או אתר מסוים, וזאת על חשבון אתרים מתחרים אחרים – כך שהם עלולים לשבש לחלוטין את הנתונים המוצגים לכם בגוגל אנליטיקס.
מכיוון שגם גוגל נלחמת באותן תוכנות מטרידות, קיימת אפשרות בהגדרות החשבון של המערכת לחסום תוכנות כאלו מלהגיע לאתר או לנכס הדיגיטלי שברשותכם, וכך לחסוך מעצמכם אי הבנה וכאב ראש לא קטן.
גוגל מאפשרת לכם לקבל מידע מקיף על הגולשים המגיעים לאתר שלכם, אם באמצעות נתונים דמוגרפיים כמו אזור מגורים, גיל ומין וגם את תחומי העניין של הגולשים. מכיוון שמדובר במידע ששווה זהב, אל תשכחו לסמן גם את האפשרות הזו בהגדרות החשבון שלכם. בדרך זו אתם מאפשרים לגוגל אנליטיקס לקבל דוחות עדכניים על נתוני הגולשים שמבקרים אצלכם, וכך לדעת כיצד תוכלו לבסס את המהלך השיווקי הבא שימשוך את אותם גולשים רלוונטיים.
קבלת מידע על התנהגות גולשים וביקורים באתר
לאחר ההמלצות, הגדרות, הטמעות ועוד – הגיע הזמן לנושא המרכזי שלשמו התכנסנו כאן, שהוא כמובן היעילות והפרקטיות שגוגל אנליטיקס יכולה להעניק לכם. כאמור גוגל אנליטיקס לא משמשת רק אנשי שיווק או מקדמי אתרים, גם אנשים פרטיים שיש ברשותם אתר או בלוג עסקי, יכולים לקבל מידע איכותי ומהימן הנוגע לאיכות האתר שלהם עבור הגולשים ברחבי הרשת.
אחד מהדברים העיקריים שגוגל אנליטיקס מעניק למשתמשים בו הוא מידע על התנהגות הגולשים והמבקרים באתר, או בכל נכס דיגיטלי אחר. מכיוון שהמערכת תומכת וידידותית גם עבור הישראלים שביננו, ניתן לגשת אל המידע על הגולשים באתר באמצעות סרגל הניווט המופיע בחלק הימני של המערכת.
בתוך האופציה של קהל, ניתן לקבל מידע רב ומועיל על מגוון הקהלים שמגיעים ומבקרים באתר שלנו. כך תוכלו לקבל מידע על תחומי העניין של הגולשים, מאילו אזורים בארץ (או בעולם) הגולשים מגיעים אליכם לאתר, וכמובן האם יש גולשים חדשים שנחשפים לראשונה אל האתר שלכם.
לדוגמה, אם החלטתם להריץ קמפיין פרסומי חד פעמי באמצעות המודעות של גוגל, או אפילו באמצעות קמפיין ממומן בפייסבוק – תוכלו לקבל מידע רלוונטי בנוגע לתוצאות הקמפיין עם גוגל אנליטיקס והמידע על התנהגות הגולשים. אם במהלך התקופה בו הקמפיין רץ ברשת תוכלו לזהות עלייה בכמות המבקרים החדשים שהגיעו לאתרכם, תוכלו להבין שהקמפיין עבד כמצופה והביא אל האתר תנועה גדולה ורלוונטית ביותר.
לעומת זאת, אם במהלך תקופת הקמפיין הנתונים נשארים זהים לתקופות קודמות בהן לא היה קמפיין באוויר, המסקנה העולה מכך היא שהקמפיין לא רלוונטי וכלל לא ריווחי עבורכם, וכך תוכלו לעצור אותו בזמן ולערוך בו את השינויים הנדרשים בכדי לעלות את החשיפה או התנועה לאתר שלכם.
קבלת מידע מועיל על איכות האתר והמלצות לשיפורו
נוסף על מידע "חיצוני" אותו אתם מקבלים באופן מפורט ונגיש באמצעות המערכת של גוגל אנליטיקס, תוכלו גם לבחון את עצמכם ואת האיכות של האתר שלכם מהיבטים פנימיים שלו. מצד אחד יכול להיות שיש לכם אתר מעוצב וויזואלית בצורה הטובה והמושכת ביותר, עם המון מדיה וסרטונים צבעוניים ואטרקטיביים – אך בפועל התוכן או חוויית הגלישה באתר לוקה בחסר, ולכן אין לכם מבקרים רבים באתר.
את המידע על איכות האתר ניתן למצוא גם בעזרת המערכת, עם סרגל הניווט שנמצא בצד ימין ומאפשר הצצה אל ההתנהגות של האתר שלכם. דרך אפשרות זו תוכלו לקבל סקירה כללית על האתר, התוכן המופיע בו, המהירות בה האתר נטען ועוד.
דרך הצצה אל תוכן האתר שלכם באמצעות המערכת של גוגל, תוכלו להבין אילו דברים עליכם לשפר או להשאיר כמו שהם. גם אם אתם בטוחים שהתוכן שמופיע באתר הינו האיכותי והטוב ביותר שתוכלו להעניק לגולשים שלכם, הנתונים בגוגל אנליטיקס יוכלו לאשש או להפריך את המחשבות שלכם. תחת המידע המוצג במערכת על "תוכן אתר", תוכלו לקבל תמונת מצב מקיפה ורלוונטית בנוגע לפעולות שהמבקרים באתרכם ביצעו.
כך תוכלו לדעת איזה דף אינטרנט הכי פופולרי ומבוקר בקרב הגולשים, אילו דפים כלל לא רלוונטיים מכיוון שאחוזי הביקור בהם הם נמוכים ביותר, וכמובן על אילו דפים אתם מוכרחים לוותר כי הם מקפיצים את אחוזי הנטישה של האתר שלכם. לדוגמה, אם האתר שלכם הינו אתר שירותי המעניק בעיקר ידע ומידע על העסק והשירות שאתם מעניקים, הוא לא יכול להיות בקונספט מכירתי או שיווקי שדוחף את הגולשים לבצע רכישה.
אחד מהדברים השנואים ביותר על הגולשים, ובפרט הישראלים, הוא שמנסים למכור להם משהו בכך. לכן, אם אחד מהדפים באתר השירותי שלכם מציע רכישה אגרסיבית של מוצר מסוים, רוב הסיכויים שהמבקרים בעמוד זה יעדיפו לצאת מהאתר שלכם באופן מוחלט ורוב הסיכויים גם לא לחזור לבקר בו שוב.
לכן, אם באמצעות הנתונים של Google Analytics אתם מבינים כי יש דף אחד באתר שגורם לצרות ולאחוזי נטישה גבוהים במיוחד, מומלץ לבצע חישוב מסלול מחדש ולשנות או לשדרג את אותו עמוד כך שיתאים באופן האידיאלי ביותר למסר הכללי של האתר שלכם.
שימוש בדוחות של גוגל אנליטיקס
נחתום את המדריך על Google Analytics עם הדוחות המעולים שמערכת זו מפיקה עבורכם. המטרה העיקרית של הדוחות היא להעניק לכם ניטור ובקרה אפקטיבית מהיבטים שונים, כך שתוכלו לגבש את המסקנות הטובות ביותר לאתר שלכם.
סוגי הדוחות נחלקים לכמה נושאים עיקריים:
- דוח קהלים – זהו דוח מקיף ומפורט המעניק מידע על סוג הקהלים ומהבקרים שמגיעים לאתרכם, עם מבחינת מידע דמוגרפי עליהם, או מידע על תחומי העניין שלהם.
- דוח רכישות – דוח הרכישות מעניק לכם מידע מועיל ורלוונטי על מקורות תנועת הגולשים שמגיעים לאתרכם. כך ניתן לדעת מהיכן הגולשים מגיעים, אילו ביטויים ומילות מפתח הביאו את הגולשים להיכנס לאתר ומאילו קישורים ברחבי הרשת הם הגיעו אליכם.
- דוח התנהגות – כאמור אחד הדוחות היותר שימושיים עבור כל בעל אתר או נכס דיגיטלי. דו"ח זה מעניק מידע על הפעולות שהגולשים מבצעים באתר בפועל, לאיזה דפי אתר הם נכנסים, כמה זמן הם שוהים בכל דף ומהו הדף שגורם להם לנטוש הכי הרבה.
- דוח המרות/פעולות – כמעט כל אתר מעודד את הגולשים בו לבצע המרה/פעולה מסוימת. אם זה אתר מכירות, המטרה הסופית היא שהגולש יבצע רכישה מקוונת. אם זה אתר שירותי כלשהו, המטרה היא שהגולש ישאיר את פרטיו בטופס ייעודי לצורך יצירת קשר עמו. דו"ח זה מעניק מידע איכותי ויעיל על הפעולות שבוצעו בפועל באתר על ידי הגולשים השונים, ומהו הערך של כל פעולה בסופו של דבר והאם בוצעה המרה בפועל או שלא.
נוסף לדוחות חשובים אלו, ניתן למצוא עוד מגוון דוחות אפקטיביים ויעלים דרך המערכת של גוגל אנליטיקס. קיימת אפשרות לקבל דוח בזמן אמת על ביצועים ופעולות שהגולשים מבצעים באתר או בכל נכס דיגיטלי אחר, גם שאופן הבקרה והניטור על מהלכים פרסומים שיווקיים יכול להיות הרבה יותר יעיל ורלוונטי אם הוא מתבצע באופן מידי ובזמן אמת.
לסיכום, גוגל אנליטיקס הינו כלי חינמי ופשוט נהדר שגוגל מעניקים לכל בעלי אתרים ונכסים דיגיטליים ברחבי הרשת. המידע שנאסף באמצעות כלי סטטיסטי זה, מאפשר קבלת מידע רלוונטי ואיכותי על הנכס הדיגיטלי שנמצא ברשותנו, וכך את האפשרות לביצוע תהליכים שיווקיים נכונים ויעילים ביותר עבור העסק או החברה שנמצאת בבעלותנו.
העבודה עם כלי זה הינה נוחה ופשוטה במיוחד. אך כמו כל דבר בחיים, ברגע שמסגלים לעצמנו את שיטת העבודה האידיאלית והטובה ביותר, מצליחים להגיע להישגים ותובנות הרבה יותר מניבות ורווחיות לעתיד. ם תאמצו את שיטת העבודה ומגוון האפשרויות שגוגל אנליטיקס מציעה לכם, תוכלו לראות כיצד האתר שלכם פורח ומשגשג במנוע החיפוש, מכיוון שהוא יעניק ערך ומשמעות גדולה ואיכותית יותר עבור הגולשים שמבקרים באתר שלכם.