בכל יום עולות לאוויר בין כמה מאות לכמה אלפי אפליקציות חדשות בישראל וברחבי העולם כולו, המצטרפות למיליוני אפליקציות שכבר קיימות היום.
את האפליקציות האלה, לאחר שבונים אותן כמו לאחר בניית אתרי אינטרנט, יש צורך לקדם במעלה תוצאות החיפוש של חנות האפליקציות בטלפון שלכם, כך שיותר אנשים ימצאו אותה לביטויי מפתח מסוימים ויורידו אותה כמובן. ככל שיותר אנשים יורידו וישתמשו באפליקציה שלכם כך תגדל ההצלחה שלה, ההכנסות והערך שלה.
כדאי להבין כיצד לעשות ASO צריך להבין תחילה מה זה ASO, כיצד מקדמים אפליקציה בחנות האפליקציות בכלל ומה ההבדלים בין קידום אפליקציה בגוגל פליי של אנדרואיד לבין אפ-סטור של אפל. בואו נתחיל.
אז מה זה ASO?
SEO הוא למעשה מושג מתחום הקידום האורגני בווב שבו אנשים מבצעים פעולות אורגניות (טבעיות) שונות על מנת לקדם את האתרים שלהם במנועי החיפוש ובראשם בגוגל. ASO הוא בעצם הביטוי הנרדף לקידום האורגני של אפליקציות בחנות האפליקציות.
כמובן שיש שוני בין ASO בגוגל פליי לבין ASO של אפ-סטור, אולם הבסיס אותו בסיס ועליו ניתן לבנות גם את הקידום בהתאם לשוני בין המערכות. פעולות אורגניות מסוימות יכולות לסייע לקידום האפליקציה במעלה תוצאות החיפוש לביטויים מסוימים ולהגדיל את מספר כמות ההורדות ממשתמשים אורגניים.
דרכי הקידום של אפליקציות ובמה כדאי להשקיע?
כאמור, כדי לקדם אפליקציות בחנות האפליקציות יש 2 דרכים עיקריות לעשות זאת: באמצעות קידום אורגני של האפליקציה (ASO) ובאמצעות קניית משתמשים. קניית משתמשים זוהי דרך מקבילה לפרסום הממומן בווב.
הכוונה היא תשלום בעבור חשיפה יתרה של האפליקציה וכך לקבל יותר משתמשים. כאשר פועלים בדרך זו גם נוטים לבזבז המון כסף כדי להביא משתמשים, יותר מאשר באופציה האורגנית וגם נוטים לזלזל בASO ובמרכיבים שלו מה שמשפיע בסופו של דבר גם על איך שאתם מציגים את האפליקציה כלפי חוץ.
ההבדלים בין גוגל פליי (Google Play) לבין אפל (Apple)
סטור של אפל:
בואו נתקדם רגע להבדלים בין קידום אפליקציה באפ סטור לבין גוגל פליי. בגוגל פליי אתם יכולים לשנות תיאור האפליקציה ומאפייניה ללא צורך בעדכון האפליקציה והעלאתה מחדש, כאשר באפ סטור אתם צריכים כן להעלות את האפליקציה מחדש בכל עדכון כזה.
בדומה לקישורים יוצאים בקידום האורגני בווב – גם בגוגל פליי יש חשיבות לקישורים חיצוניים המקשרים לאפליקציה, כמו למשל מרשתות חברתיות וכו'. באפ סטור לעומת זאת אין השפעה של הקישורים הללו על מיקום האפליקציה.
בגוגל פליי (כמו במנוע החיפוש של גוגל) יש חשיבות מכרעת למילות המפתח בכותרת ובתיאור המלא של האפליקציה, בעוד באפ סטור יש חשיבות רק לכותרת וחלק קטן מהתיאור. דבר נוסף הוא היתרון להשתמש בפליי קונסול לצרכי A/B טסטינג למיניהם מה שאי אפשר לעשות באפ סטור.
ASO במבט על
יש כמה שלבים חשובים בכל עבודת ASO מקצועית.
- שלב ניתוח האפליקציה – כל מה שקשור באופן שבו האפליקציה נראית כלפי חוץ ומה אפשר לשפר.
- מחקר מתחרים – בודקים אפליקציות דומות וכיצד הן מציגות את עצמן.
- מחקר מילים – השלב שבו עושים חקר מילות מפתח, מסננים את הרשימה עד לקבלת הביטויים הרלוונטיים ביותר לקידום עבורנו.
- ביצוע אופטימיזציה – זהו השלב שבו לוקחים את כל המידע שאספנו, את מילות המפתח שבחרנו לקדם ומבצעים את ההתאמות הנדרשות בכל הפרמטרים השונים של האפליקציה ואיך היא מוצגת בחנות.
- לבסוף – ניתוח נתונים ושיפור ביצועים.
שלבים לקידום אפליקציות ASO - App Store Optimization
שלב 1 – ניתוח אפליקציה
בשלב הראשון של העבודה יש צורך לקבל תמונה כוללת על מצבה הנוכחי של האפליקציה. אם העלינו אפליקציה חדשה או שאנחנו מסתכלים על עמוד של אפליקציה קיימת בחנות האפליקציות – נראה מולנו מספר נתונים חשובים ומאפיינים גרפיים שונים.
נוכל לראות את כותרת (שם) האפליקציה, מי החברה שהעלתה אותה לחנות, לאיזו קטגוריה היא שייכת, כמה ביקורות יש לה ואת ממוצע הציונים שלהן, כמה הורדות יש לאפליקציה, תיאור האפליקציה ותמונות או סרטוני ווידיאו שבחרתם להעלות אל עמוד האפליקציה.
לכל אחד מהמאפיינים האלה יש השפעה חשובה על ASO של האפליקציה, אם כי בגוגל פליי זה אפילו משמעותי יותר. בתיאור המוצר אפשר להכניס עד 4000 אותיות, השתדלו לנצל זאת ולרשום תיאור עם מילות מפתח ובצורה מפורטת ומסודר ככל שניתן.
שלב 2 – ניתוח מתחרים
בשל השני של העבודה נבצע ניתוח של המתחרים שלנו. נוכל לראות אפליקציות דומות מתחת לעמוד האפליקציה שלנו או לחפש אפליקציות נוספות לביטויי מפתח ראשיים רלוונטיים הקשורים באפליקציה שלנו.
כך נמצא אפליקציות מובילות בביטויים שאנו חושבים שאנו צריכים להיות ממוקמים בהם גבוה – ושם נאבחן את עמודי האפליקציה של המתחרים לעומק. נסתכל על שמות האפליקציות, אורך התיאורים שלהם ומה הם כותבים בהם, כמות הורדות, ביקורות, כיצד הם מציגים את עצמם מבחינה גרפית ועוד.
שלב 3 – מחקר מילים + בחירת מילים
בשלב השלישי נתחיל לבצע חקר מילות מפתח מקצועי. נוכל לעשות שימוש בכלים כמו coggle, ubersuggest וכמובן keywordshitter כדי לבדוק ביטויי מפתח של מתחרים שלנו, ביטויי מפתח בווריאציות שונות שיכולות להתאים למה שאנו רוצים לקדם ועוד.
בשלב הראשון של מחקר מילות המפתח הזה נרצה להכין רשימה גדולה של ביטויי מפתח שעשויים להיות רלוונטיים עבורנו לקידום האפליקציה. לאחר מכן נרצה לצמצם עוד ועוד את הרשימה ל-20-25 הביטויים הרלוונטיים ביותר עבורנו.
כאילו נבחן את הביטויים שחוזרים על עצמם הכי הרבה בתוך הווריאציות שלנו. לדוגמה אם יש לי אפליקציה שהיא משחק הקלפים בלאק ג'ק אז יכול להיות שנבחר לקדם את הביטויים: בלאק ג'ק, בלאק ג'אק, משחק קלפים בלאק גק', משחק קלפים 21, בלק ג'אק, 21 וכו'.
נבחן את מילות המפתח שחוזרות הכי הרבה שהן בלאק ג'ק ומשחק קלפים וננסה לקדם אותן. אולי אפילו נוכל לקדם ביטוי ראשי משחק קלפים בלאק ג'אק ואז זה יקדם גם את הביטויים הפנימיים.
שלב 4 – ביצוע אופטימיזציה
בשלב הזה נבצע את ההתאמות הנדרשות לעמוד האפליקציה שלנו בהתאם לביטויי המפתח שאנו רוצים לקדם. נכתוב תיאור מלא יותר של האפליקציה, נשפר את הכותרת של האפליקציה אם צריך.
כמו כן, בתיאור האפליקציה יש חשיבות מכרעת יותר ל-170 האותיות הראשונות בתיאור אז חשוב לכלול שם את הביטוי הראשי לקידום. כדאי להציע למשתמשים לשתף את האפליקציה או לעשות לה לייק ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ועוד.
פעילות ברשתות החברתיות תסייע גם לשיפור הASO של האפליקציה, לפחות בגוגל פליי.
במסגרת האופטימיזציה כדאי להשתמש בתמונות מעוצבות בצורה מקצועית ולא רק בתצלומי מסך מתוך האפליקציה, שכן אלה יציגו את האפליקציה בצורה מושכת יותר לגולשים ויגדיל את אחוז ההמרה של מבקרים והורדות בעמוד האפליקציה.
שלב 5 – ניתוח נתונים ושיפור ביצועים
לבסוף, כדאי לעשות שימוש בכלים שונים לנתונים שגוגל פליי מספקת לכם על מנת לשפר את הביצועים של האפליקציה. תוכלו לעשות שימוש בכלים מתקדמים שיבדקו את דירוג האפליקציה שלכם לביטויי מפתח מסוימים וכך תלמדו על מה לשים את הדגש בקידום האורגני של האפליקציה שלכם.
קידום אפליקציות בחנות האפליקציות של גוגל פליי או אפ-סטור היא עבודה למקצוענים ואם אתם רוצים תוצאות מהירות וטובות יותר כדאי לפנות לאיש מקצוע שיבצע את העבודה עבורכם.