בניית קהילה: הדרך הזולה והטובה ביותר לשווק את העסק שלכם!
ככל שהשנים עוברות העולם הופך להיות מאוד תחרותי ולכן אם יש לכם מוצר או שירות שאחרים לא יודעים עליו קשה מאוד לשווק אותו.
גם כדי לפרסם את המותג שלכם ברשתות החברתיות תצטרכו להשקיע זמן, כסף ומשאבים נוספים. מכיוון שאנשים נחשפים בכל דקה בערך למיצג פרסומי כזה או אחר קשה מאוד להתמודד עם עומס הפרסום ואנשים יוצרים מעין ריחוק מכל מה שקשור לפרסומים ויודעים לזהות אותם במהירות.
מאידך, אנשים כן אוהבים להצטרף לקבוצות ולקהילות שונות, להרגיש שהם שייכים למשהו גדול יותר, להיות פעילים, לשאול שאלות ולהיות מעורבים בתחום בו הם מתעניינים. מסיבה זו שיטת שיווק חדשה שאתם בהחלט רוצים לשים לב אליה היא בניית קהילה.
סרטון על בניית קהילה: איך עושים את זה צעד אחר צעד
להורדת המדריך המלא למנהלי קהילה, מאת מקס פרידמן לחצו כאן.
בניית קהילה: איך עושים את זה?
יש לא מעט דרכים לשווק את העסק שלכם אולם אלה יכולים לעלות לא מעט כסף ולא תמיד להיות הכי אפקטיביים. כדי לקבל מיקום טוב בשטחי הפרסום בשלטי חוצות, ברדיו או בטלוויזיה תצטרכו לשפוך כסף והרבה.
גם אם התקציב נמוך יותר ותרצו להשקיע בפרסום באינטרנט עדיין סביר להניח שתהיו מוגבלים להשקעה באפיק פרסום אחד או שניים כדי לייצר תוצאות אפקטיביות וגם זה יכול לקחת זמן עד שתגיעו לרווחיות מספקת בעסק שלכם.
אין זה אומר שהשיווק הדיגיטלי לא טוב או לא עובד הוא בהחלט נהדר, אולם אם אתם יכולים לבנות קהילה בתחום בו אתם עוסקים זו יכולה להיות דרך המלך שלכם שתוביל אתכם להצלחה וצמיחה עם העסק שלכם ללא היכר.
בניית קהילה הכוונה היא בבנייה קבוצה של אנשים המרוכזים בפלטפורמה כלשהי בעלי מכנה משותף. לדוגמה מאמן אישי בתחום התפתחות האישית לרוב ירצה ליצור קהילה של אנשים הזקוקים לזריקות מוטיבציה, עידוד וייעוץ בתחום ההגשמה העצמית, ביצוע פעולות, קבלת החלטות ועוד.
"קוקה קולה" למשל בנתה דף פייסבוק של קוקה קולה עם למעלה מ90 מיליון עוקבים המהווים קהילה מדהימה של אנשים שאוהבים את החיים. "קוקה קולה" משקיע בתשוקה רבה בפרסומות שלה גם בטלוויזיה וגם בדיגיטל, בחסויות שהיא מספקת ובכל דבר שהיא נוגעת בו כשהמסר הוא בניית קהילה מלאת תשוקה סביב המותג.
אבל יש אבל בקשר לבניית קהילות:
שימו לב – אם תשתמשו בקהילה שלכם רק לצורך פרסומים שיווקיים וקידום המוצרים והשירותים שלכם, אנשים יברחו משם מהר מאוד. אנשים לא טיפשים. הם מחפשים להשתייך למשהו, הם יגיבו ויהיו אכפתיים אם תהיו אכפתיים בחזרה. הם יראו תשוקה אם תראו תשוקה בעצמכם כמנהלי הקהילה.
המוצר שלכם צריך להיות חלק קטן מהשיח בקהילה שלכם וכדאי לכם לשבת על אסטרטגיית תוכן טובה שמשתפת גם המון תוכן בעל ערך שיגרום לגולשים לרצות להשתייך לקהילה ולהיות מעורבים בה. אם תגיעו למצב שהקהל שלכם מעורב בקהילה שלכם אז תוכלו להשפיע עליו יותר בקלות.
אז מדוע אתם צריכים קהילה?
- כדי שתוכלו למנף את התשוקה שלכם לצמיחת העסק. תוכלו לעשות זאת באמצעות בניית קהילה מלאת תשוקה סביב המותג שלכם וסביב התחום שלכם. תגרמו לאנשים להתאהב במוצר שלכם.
- קהילה תעזור לכם לשווק ולקדם את המוצר שלכם. אנשים ימליצו על המותג, על המוצר או על השירות שלכם ויסייעו בקידום שלו ובהפצה שלו בין אם בחינם ובין אם בתשלום (דרך תוכנית שותפים למשל).
- להיות חלק מקבוצה גדולה יותר נותן לאנשים תחושת שייכות ונכונות וזה יקל עליהם לבצע הזמנה/רכישה מכם כאשר הם רואים קהילה שלמה של אנשים סביבכם.
- קהילה טובה תספק לכם פידבקים ותגובות לאורך הדרך שיעזרו לכם לשפר את המותג ואת המוצרים שלכם.
- ניהול קהילה תהפוך אתכם למומחים ומובילי דעת בתחום שלכם.
איך להקים קהילה?
יש כמה וכמה דרכים להקים קהילה משלכם. תוכלו לעשות זאת באמצעות בניית רשימת תפוצה, פודקאסט, ערוץ יוטיוב, באמצעות קבוצה בפייסבוק או אפילו באמצעות קבוצות בווטאסאפ.
סוג הפלטפורמה והתשתית כמובן תלויה בכם ובצרכים שלכם, בסוג הקהילה שאתם רוצים לבנות ובקהל היעד שלכם.
אם אתם רוצים לבנות קהילה בפייסבוק למשל, תוודאו שיש לאנשים מספיק זמן להיכנס לפייסבוק במהלך היום ולהיחשף לעדכונים שלכם, למרות שההתמחות שלי היא בניית אתרים, אני בהחלט בניתי כמה וכמה קהילות, לי וללקוחותיי ואוכל לעזור גם לכם בזה.
אם אתם רוצים לבנות קהילה דרך פודקאסט למשל תוודאו שקהל היעד שלכם הם עסקים שכל הזמן נמצאים בדרכים ויכולים להקשיב לפודקאסט דרך המערכת ברכב למשל, תוכלו ליצור קשר איתי.
שאלות ותשובות בנושא בניית קהילה:
תשובה: תוכלו לפרסם את המוצר שלכם בכל זמן נתון בדרכים שונות אולם לא כדאי לעשות זאת יותר מדי פעמים באופן ישיר. אם תיקחו למשל את הדוגמה של קוקה קולה: היא לא מפרסמת בכל יום את בקבוקי הקולה שלה ואומרת לאנשים "תקנו" היא משקיע בחיבור אנשים אל המסר שלהם ואל הקהילה.
תשובה: תוכלו גם לייצר שת"פ עם אנשים רבים מהקהילה שלכם שיש להם מכנה משותף אתכם, משאבים או ניסיון בתחום מסוים שיכולים לעזור לכם בו. כמו כן תוכלו לפתוח תוכנית שותפים ולתגמל אנשים שמביאים לקוחות.
תשובה: בניית התשתיות לא תעלה לכם הרבה מלבד כמה עיצובים בדרך כלל אולם הפרסום יכול לעלות לכם כסף אם אין לכם סבלנות לבנות אותו לאט לאט לאורך הזמן. כמה? זה תלוי כמובן בתקציב שלכם. אפשר להתחיל גם מ100 שח בחודש.
תשובה: תוכלו להיעזר בקמפיין ממומן בגוגל/פייסבוק להביא אנשים ישירות לקהילה שלכם. תוכלו להשתתף בקבוצות דיון אחרות בנושאים דומים או קרובים ושם לפרסם את עצמכם. תוכלו להמליץ לאנשים שאתם פוגשים מדי יום להצטרף, לעשות שיתוף ברשתות החברתיות, לבקש מחברי הקהילה לעשות שיתוף ברשתות החברתיות ועוד.