כדי להצליח בעולם השיווק הדיגיטלי צריך לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים שונים המסייעים לנו באמצעות דרכים שונות לבצע עבודה מקצועית יותר, ממוקדת יותר ונכונה יותר עבור העסק שלנו ועבור אתר העסק ולכן, מפת חום היא כלי חשוב ביותר:
סרטון על התקנת מפת חום עם המסקנות שעולות ממנה Heat Map
מפת חום היא מושג שאנו עשויים להכיר אותו מהצבא, מנתוני ריצה של שחקנים שאנו צופים במשחק כדורגל ואפילו אינסטלטורים משתמשים במפות חום כדי לאתר נזילות בקירות ובאדמה.
מפת חום לאתר אינטרנט תהיה כלי מקצועי וחשוב מאוד להבנת ההתנהגות של הגולשים שלכם באתר ותאפשר לכם כבעלי האתר לבצע שינויים ושיפורים (אופטימיזציה) שתסייע לכם להגדיל המרות ולשפר את ההתנהגות שלה גולשים באתר שלכם לפי מה שאתם רוצים.
מפת חום לאתר – כיצד זה עובד?
הקונספט של מפת חום הוא מאוד פשוט. המפה מציגה מעין ציור/כתמי צבע על המסך כאשר כתמי הצבע הללו מסמנים את הנוכחות/ההקלקות של הגולשים – או אזור הפעילות העיקרית שלהם אם תרצו.
ככל שהאזור הוא יותר "חם" כלומר – פופולארי, כך האזור יטה לכיוון צבע אדום, ככל שהוא יתקרר הצבע ישתנה לכתום, לאחר מכן צהוב, ירוק, תכלת וכחול.
כאשר בסופו של דבר האזורים החמים יותר יהיו בצבעים חמים שהכי חם שבהם הוא אדום והאזורים הפחות חמים יסומנו בצבעים קרים ובהירים יותר בדרך כלל – כמו תכלת וירוק בהיר למשל.
הסימונים יהיו בהתאם לסוג המפה ומה שהיא בוחנת.
אילו סוגי מפות ונתונים אנו יכולים לראות?
- מפת חום שמציגה את תנועת העכבר – זוהי מפת חום שמראה היכן הגולשים עוברים עם העכבר באתר שלנו. היא תציג לנו אם יש פעולה מסוימת בכל עמוד ואם כן איזו פעילות. על פי תנועת העכבר ניתן ללמוד רבות על הרגלי הקריאה של הגולשים באתר שלנו, מה מעניין אותם יותר ומה פחות. לדוגמה: גולש שמשוטט לו בדף הבית אך משם יוצא מהאתר ולא לוחץ על קישור/עמוד פנימי כנראה לא מצא מה שהוא צריך בדף הבית ולכן אם יש כמות כזו של גולשים הרי שצריך לבדוק מה לא עובד בדף הבית שלנו וכיצד ניתן לשפר אותו מבחינה וויזואלית או מבחינת התכנים המשותפים בו.
- מפת חום להקלקות – מפת חום המציגה היכן הגולשים מקליקים בעמוד שלנו. לדוגמה בחנו עמוד של פוסט באתר. אם נראה שהרבה גולשים לוחצים על כפתור התגובה או השיתוף של המאמר הרי שמדובר במאמר טוב ותורם. ברגע שהגולשים מתפזרים עם ההקלקות או מקליקים על היציאה מהעמוד הרי שלא בטוח שהמאמר הזה מספק תוצאות. כמו כן ניתן לשלב נתון זה עם נתונים אחרים מכלים אחרים שאנו אוספים לדוגמה שימוש בגוגל אנליטיקס לבדיקה כמה גולשים נכנסו לעמוד, מה אחוז הנטישה שלו וזמן השהייה בו. אם נראה שיש לו זמן שהייה של כמה שניות ואחוז נטישה גבוה כנראה שהחלק העליון של התוכן לא מעניין את הגולשים מספק או מספק לכם את מה שהם קיוו לו בכותרת. אם זמן השהייה מספיק ארוך כאילו הם קראו קצת במאמר אבל מפת החום לא מראה לנו שהם הגיבו או שיתפו את המאמר או אפילו לחצו על קריאת מאמר נוסף מומלץ באתר, הרי שהמאמר לא עשה את העבודה שלו.
- מפת חום לגלילה – מפת חום זו בודקת את נתוני האתר לפי גלילה. למעשה המפה האידיאלית שצריכה להיות מוצגת לכם תהיה מפה שהחלק העליון שלה (כלומר של העמוד) יהיה בצבע אדום וככל שתגללו למטה הצבעים יתבהרו. מה שזה אומר הוא שאם תראו שבעמודים מסוימים מדד הפופולריות הוא דווקא למטה באתר או שיש זרימה גבוהה של צבעים חמים מראש העמוד אל התחתית זה אומר בדרך כלל שהגולשים רפרפו מהר בעמוד ולא מוצאים מה שהם מחפשים בו.
מה הם היתרונות בשימוש במפות חום?
למפות חום יתרונות רבים. ניתן יהיה לשפר יחסי המרה על ידי כך שנבין את תנועת הגולשים באתר שלנו. נוכל לשפר ביצועים של קמפיינים ונוכל אפילו לעקוב אחר כמות המבקרים בעמודי תודה אחרי שהשאירו פרטים ובכך לעקוב למעשה אחר הביצועיים של ההנעות לפעולה באתר שלנו.
כלים ושירותים מומלצים לצפות חום:
הכלים/השירותים שאני ממליץ עליהם בנושא מפות חום הם hotjar.com שרבים ממליצים עליהם והם באמת נחמדים ואני ממליץ אפילו יותר על heatmapreport.com הנחשבים ליותר זולים עם ממשק משתמש הרבה יותר נוח, לדעתי:
Heat Map Report
מפות חום-
1 אתרים
-
200 צפיות בדף לחודש, לאתר
-
מעקב אחר 200 אירועי מבקרים בחודש, לאתר
-
שמירה על נתונים של עשרה ימים לאירועי מבקרים
-
100 SESSIONS של הפעלות בחודש, לאתר
-
שמירה על נתונים למשך עשרה ימים עבור הפעלות חוזרות
-
1 אתרים
-
2 מטרות למעקב
-
דוחות דואר אלקטרוני חודשיים
-
ניהול צוותים
-
ללא פרסומות
Hot Jar
מפות חום-
צרו דוחות ידניים לפי דרישה (תמונות)
-
עד 2000 צפיות בדף ליום
-
צרו עד 3 תמונות חום עם תמונת מצב
-
הקלטות תמונת מצב, עד 100 ליום (אחסן עד 300)
-
שלחו ואחסנו עד 3 סקרים
-
צרו ואחסנו עד 3 ווידג'טים של משוב נכנס
-
אחסנו נתוני מפת חום והקלטות למשך 365 יום
-
חברי צוות ללא הגבלה
שאלות ותשובות בנושא מפות חום Heat Maps
לכל כלי/שירות שכזה בדרך כלל יש גרסת ניסיון חינמית. לרוב היא תהיה על אתר אחד וכמות מוגבלת של דפים סרוקים. ב-heatmapreport תוכלו למצוא חבילות החל מ14 דולר לחודש ועד 47 דולר לחודש. בHOTJAR תוכלו ליהנות מהשירותים ב39 דולר לחודש ולשירותים נוספים שלהם לעסקים באותו הכלי במחירים יקרים יותר.
יש עוד כלים לכל כלי מפת חום. לדוגמה היכולת לבנות משפכים שיווקיים ולעקוב אחר המרות. דוגמה נוספת היא הקלטה של פעילות הגולש באתר שממש מציגה ללקוח כיצד הלקוח גלש באתר שלכם מבחינת המסך והעכבר שלו.
יש את mouseflow, crazyegg, vwo וכלים נוספים אולם לא השתמשתי בהם ולכן לא יכול להמליץ.