אתרי האינטרנט הטובים ביותר הם אלה שמעוצבים הן לטובת הגולשים המגיעים אליהם והן עבור מנועי החיפוש.
לכן, אם אתם שואלים את עצמכם מה חשוב יותר, בניית אתרים מעוצבים או פונקציונליות, התשובה היא ששניהם חשובים באותה מידה ויתרה מזו – שניהם יכולים להתקיים במקביל ואין צורך להתפשר על אחד לטובת השני ולהיפך.
להלן שש טעויות עיצוב נפוצות אשר עשויות להשפיע לרעה על דירוג אתרים במנועי חיפוש. אם גם האתר שלכם סובל מן הטעויות הללו, מהרו ותקנו אותן.
1. תגי כותרת (H1) חסרים
נניח שנכנסתם לאתר שמעוצב באופן מדהים, שהגופן בו נבחר בקפידה והצבעים פשוט מרהיבים, עד כדי כך שהשיטוט באתר מרגיש כמו חוויה בלתי נשכחת. כמה חבל שאף אחד לא ימצא אותו במנועי החיפוש.
מדוע?
משום שלעיתים קרובות מדי המעצבים והמפתחים של האתר משקיעים הרבה בעיצוב ופשוט שוכחים אלמנטים חיוניים של קידום בגוגל. בפרט, הטעות הנפוצה ביותר היא הסרת תג H1 משום שאין לו מקום בעמוד (בעיקר בעמוד הבית, אבל לא רק).
אלא שתג H1 הוא אחד מן האלמנטים הראשונים שאותם סורקים מנועי החיפוש בבואם לקבוע מהו תוכן העמוד. כלומר קיומו בעמוד, תוך שילוב ביטויי מפתח רלוונטיים, עשוי לשפר לאין ערוך את דירוג האתר במנוע החיפוש.
2. תמונות וקבצי מדיה גדולים מדי
אין ספק שתמונות יפהפיות יכולות להפוך אתר טוב לאתר נפלא. אבל עליכם להיות זהירים באשר לגודל התמונות וקבצי המדיה שאתם מעלים לאתר.
הסיבה היא שתמונות וקבצי מדיה גדולים יכולים להשפיע לשלילה על מהירות האתר, והואיל וגוגל נוטה להעדיף להציג אתרים מהירים ככל האפשר, המשמעות של אתר איטי עלולה להיות פגיעה בדירוגו במנועי החיפוש.
איך יודעים אם יש לכם תוכן גדול מדי וכיצד ניתן לתקן זאת? ראשית בצעו בדיקה של האתר באמצעות Google PageSpeed Insights Test וראו אילו קבצים באתר שלכם, לדעת גוגל, גדולים מדי. כך תוכלו לדעת, למשל, אילו תמונות בעמוד גדולות מדי ובכמה יש להקטין אותן. כעת כל מה שנותר לעשות הוא להגדיר מחדש את הגודל או לכווץ את הקבצים ולהעלות אותם מחדש לאתר.
3. פופ אפים
חוויית המשתמש, בעיקר במכשירים ניידים, חשובה מאוד לגוגל וכפועל יוצא גם למנועי חיפוש נוספים. פופ אפים, גם המעוצבים והמתוחכמים ביותר שביניהם, עלולים לעצבן את הגולשים, למנוע מהם לצפות בתוכן שלשמו הגיעו לאתר מלכתחילה, לפגוע בחוויית המשתמש שלהם ומכאן לפגוע בדירוג האתר כולו.
לכן, במיוחד אם אתם רואים ירידה בתנועת הגולשים האורגנית שנכנסת לאתר שלכם אבל לא רק, זהו זמן נהדר לבחון מחדש את אסטרטגיית הפופ אפים שלכם.
4. טקסט על גבי תמונה
פעמים רבות, במקום לשלב טקסט בשכבה נפרדת מעל התמונה, בוני אתרים רבים בוחרים פשוט לכלול את הטקסט בתמונה עצמה. זוהי בעיה, משום שמנועי החיפוש לא יכולים "לראות" את האתר כפי שגולשים אנושיים יכולים, ולכן הם לא יכולים "לקרוא" את הטקסט שעל גבי התמונה.
מבחינתם, כאילו אין שם טקסט בכלל.
בעיה נוספת של טקסט על גבי תמונה היא רספונסיביות בהקשר של התאמה למובייל. כלומר, במכשיר נייד שבו התמונה מופיעה על מסך קטן יותר, קשה יותר לקרוא את הטקסט הזעיר ולפיכך נגרמת פגיעה בחוויית המשתמש – ומכאן קצרה הדרך לירידה בדירוג בגוגל.
5. גלילה אינסופית
גלילה אינסופית טוענת יותר ויותר תוכן ככל שהמשתמש גולל מטה את העמוד. הבעיה היא שאם העימוד אינו מוגדר נכון, מנועי החיפוש לא יהיו מסוגלים לסרוק אותו.
ניתן להמחיש זאת באמצעות דוגמה: נניח שבבלוג עסקי מסוים יש מאה פוסטים, כך שבכניסה לעמוד הראשי הגולש מקבל את עשרת הפוסטים האחרונים, בגלילה מטה מופיעים עשרת הפוסטים שלאחר מכן וככך הלאה.
מה שהרובוטים הסורקים של מנועי החיפוש יראו בעמוד הבית הוא רק מה שמופיע בתחילתו, כלומר עשרה פוסטים בלבד מתוך מאה. הסורקים הרי לא גוללים, כך שאין להם דרך לדעת מה קורה בגלילה מטה.
6. תוכן דל
העמודים החשובים ביותר באתר שלכם הם אלה שעוסקים במוצרים ובשירותים שלכם. ככל שהעמודים הללו ידורגו גבוה יותר עבור ביטויי המפתח שלכם, כך העסקים שלכם ישתפרו. אלא שהתוכן, שהוא אחד מן האלמנטים המשפיעים ביותר על דירוג אתר במנועי החיפוש, הוא קריטי מאוד בעמודים הללו.
בעיה של תוכן דל עשויה להתרחש במספר מקרים:
• אם אין לכם מספיק עמודי מוצרים ושירותים באתר, אתם פשוט מפספסים הזדמנויות להיות מדורגים במקומות גבוהים בחיפושי ביטויי מפתח רלוונטיים.
• עמוד אחד שכולל כמה מוצרים או שירותים הוא בעייתי, משום שהטכניקה הכי טובה של קידום אתרים היא להתאים עמוד אחד לכל ביטוי מפתח.
כך מנועי החיפוש מבינים בקלות מהו הנושא של כל עמוד ויכולים לדרג אותו בהתאם. ברגע שאתם מאחדים כמה עמודי מוצרים או שירותים לכדי עמוד אחד, מנועי החיפוש עלולים להתבלבל ולפיכך לפגוע בדירוג.
• יש לכם מספיק עמודי מוצרים ושירותים? זה הזמן להשקיע בטקסט מעולה שיופיע בכל אחד מן העמודים הללו. אם למשל תוסיפו טקסט שיווקי שמסביר למבקרים מהם היתרונות של השימוש במוצר כזה או אחר, או הרווח שהם עשויים להפיק משכירת השירותים שלכם, יש יותר סיכוי שהגולשים יהפכו ללקוחות וכן יותר סיכוי לדירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
לסיכום, כאמור, גם האתר המעוצב והיפה ביותר בעולם אינו שווה דבר אם אין מי שצופה בו. אם אתם יוצרים אתר חדש או מבצעים מתיחת פנים לאתר קיים, השתדלו להימנע לכל הפחות מן הטעויות שפורטו לעיל על מנת שתוכלו ליהנות מדירוג אופטימלי בתוצאות החיפוש בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים.