זה לא סוד שעולם העסקים היא עולם קשוח במיוחד. התחרות בין העסקים גורמת למלחמות עזות בין החברות שהופכת במקרים רבים למלחמה עקובה מדם. כאשר וו. אז מה היא אסטרטגיית אוקיינוס כחול? המשיכו לקרוא ותדעו.
צ'אן קים ורנה מאובורן ישבו וחשבו על הדם הנשפך בתחרות בין בעלי העסקים והחברות, הם דמיינו לעצמם אוקיינוס כחול ונקי אליו נשפכים כמויות גדולות של דם עד שצבעו הופך אט אט לאדום.
איתי ורצ'יק מסביר שהמסקנה אליה הם הגיעו מהדימוי הזה היא, שחייבת להיות דרך לשמור על האוקיינוס כחול ונקי כפי שהיה בהתחלה.
המסקנה שלהם כפי שנכתבה בספרם "אסטרטגיית אוקיינוס כחול" שיצא לאור בשנת 2004, היא הבסיס למה שמכונה כיום אסטרטגיית אוקיינוס כחול.
מהו הרעיון העומד בבסיס אסטרטגיית אוקיינוס כחול?
הרעיון המרכזי העומד מאחורי אסטרטגיית אוקיינוס כחול נעוץ בעובדה כי חברות רבות משקיעות כסף ומשאבים רבים בשביל לגבור על היריבים העסקיים בתחרות ביניהם, אך מאחר והביקוש לאותו המוצר הוא מוגבל, הם בסופו של דבר לא ממש יכולים להתקדם.
הפתרון לפי שיטתם, הוא להתמקד ברעיון חדשני אשר לא יהווה תחרות ראש בראש עם החברות האחרות, אלא יפלס לעצמו תת-תחום חדש אשר בו החברה תתמקד ותוכל להתקדם מבלי שחברות אחרות יפריעו להצלחה.
כאשר החברה מגיעה עם מוצר מהפכני ולא מתמקדת בתחרות המסורתית, היא יכולה לצמוח בקלות, והמתחרים יתקשו מאוד להיכנס אל הנישה החדשה ולהתחרות עם החברה.
דוגמאות להצלחת אסטרטגיית אוקיינוס כחול בעולם
דוגמא מפורסמת להצלחתה של אסטרטגיית אוקיינוס כחול מגיעה מעבר לים. שוק היינות המקומי בארצות הברית, נמצא בתחרות עזה הכוללת גם את החברות אשר מייבאות יינות מחוץ לארצות הברית.
מספרם של היינות הקיימים גדול מאוד, והשוק נחשב ללא ספק ל – "אוקיינוס אדום" רווי מדם של המתחרים שנלחמים זה בזה. חברות היין התמקדו בשאלה – איך לשכנע את הלקוחות לבחור דווקא ביין שלהם או כיצד להוזיל את מחיר היין ולגרום ללקוחות לקנות דווקא את היין שלהם.
אולם האסטרטגיה הזאת לא ממש הוכיחה את עצמה. חברת קאסלה (Casella) שמוצאה בכלל מאוסטרליה, החליטה לנקוט באסטרטגיית פרסום האוקיינוס כחול ובחרה להתמקד בתחום חדש בתעשיית היין.
היא גילתה שבמקרים רבים האמריקאים המבוגרים יותר, לא התלהבו משתיית יין ובחרו בשתיית משקאות אחרים. היא החליטה לייצר יין קל וידידותי יותר אשר יתאים בצורה טובה עבור אלו שלא מתחברים לשתיית היין המסורתי.
המשקה החדש שנקרא "Yellow Tail" היה יין לכל דבר, אבל נעם לחיכם של רבים הרבה יותר מאשר היין המסורתי אותו ייצרו החברות האחרות. היין החדש זכה להצלחה מסחררת והפך להיות אחד המותגים בעלי הצמיחה המהירה בהיסטוריית שוק היינות בארה"ב ואוסטרליה כאחד.
גם חברת "Uber" אשר מספקת שירותי הסעות שיתופיות, היא דוגמה לחברה אשר יישמה את אסטרטגיית האוקיינוס הכחול – במקום להילחם על מקומה בשוק המוניות המלא במתחרים, היא פיתחה שירות אשר מאפשר לכל נהג להפוך לנהג מונית תמורת תשלום.
הצלחתו הרבה גם של הספר ברחבי העולם
הספר שמהווה אבן היסוד של האסטרטגיה החדשנית, פורסם לראשונה בשנת 2014 והפך להיות רב מכר בינלאומי.
הוא תורגם ליותר מארבעים שפות, ונמכר ביותר מ – 3.5 מיליון עותקים ברחבי העולם.
הספר זכה להכרה רבה גם בקרב מנהיגים וארגונים רבים ברחבי העולם.
המהדורה המלאה שיצאה בישראל בשנת 2016, כוללת גם תוספות בנוגע למקרי המבחן של האסטרטגיה שבחנו כותבי הספר בנוגע למידת ההצלחה של האסטרטגיה.
בנוסף, בספר אפשר למצוא דיונים רבים בנוגע לבעיות הרבות באסטרטגיית האוקיינוס האדום, ותשובות לשאלות שהגיעו מכל קצוות תבל לכותבי הספר מאז פורסם במהדורתו הראשונה אי שם בשנת 2004.